Recenze knihy

Eva Brixi, šéfredaktorka měsíčníku Prosperita s přílohami Madam Business a Fresh Time

Už ji nedám z ruky Troufám si tvrdit, že v kuchyni vím, co dělat i jak to dělat. Naučila jsem se zvládat kynutá těsta, vařit džemy ze všeho možného, co se kolem polních cest či na zahradě urodí, připravovat masa na gril, vyrábět domácí paštiky i jitrničky, nakládat patizony stejně tak jako experimentovat s bylinkami a kořením. Pravdou je, že blízko mám k pokrmům, které jsou na přípravu rychlé, sestávají ze zeleniny a z masa, často z vařených brambor, rýže či těstovin, pohanky, zkrátka doháním tak čas, který mi stále chybí. I když, jak se to vezme, v plném nasazení peču taky koláče, bábovky i vánočky a také vánoční cukroví, což se uspěchat nedá… Ale knedlíky, to je zvláštní kapitola. K těm jsem se zatím nedopracovala. Pro mne je tato kategorie pokrmů obestřena zvláštním tajemstvím, které mne stále odrazuje zkusit nemožné. Tak nějak se mi do podvědomí vrylo, že vyrobit knedlík je těžké, přetěžké, aby nebyl jak dělová koule nebo se nerozvařil do nedefinovatelných tvarů. Bojím se ho stejně jako zapřisáhlí ekologové jaderných elektráren. Přesto, že maminka i babička knedlíky vařily, a zdaleka nejen ty houskové, bylo do současnosti toto téma pro mne skoro tabu. Ještě před padesáti lety bývalo zvykem, že si knedlíky dělala každá hospodyně sama a bývaly jakousi samozřejmostí, zkrátka každá je uměla stejně jako zaštupovat ponožky nebo zatopit v kamnech.

Anna Hübschová, předsedkyně hodnotitelské komise soutěže Dětská chuťovka, Dětská tisková agentura, žákyně 8.A ZŠ Slovanka, Česká Lípa

Kniha „Velká knedlíková kuchařka“ je psaná kolektivem autorů společnosti Knedlíky Láznička v čele s jejich šéfkuchařem Petrem Kosinerem. Má 285 stran plných receptů na knedlíky všeho druhu. Úvodní část knihy je věnována přípravě základních druhů knedlíků, kdy i úplný začátečník krok po kroku dokáže vyrobit základní těsto. Současně nabízí i řešení v případě, kdy se hned napoprvé něco nepovede. Hlavní část knihy obsahuje desítky receptů z české či cizokrajné kuchyně, sladké či slané, dle chuti, knedlíky jako příloha, zavářka do polévky nebo jako hlavní jídlo. Vše je doplněno pestrými barevnými fotografiemi, nad kterými přechází zrak a sbíhají se sliny. Musím však uznat, že jako úplná začátečnice v kuchyni, bych si stejně v jistých situacích nevěděla rady. Moje babička mi vždycky říká, že správná kuchařka se pozná podle toho jaké má knedlíky. Když je umí dobře, může se hned vdávat. Není mým cílem brzký vstup do manželství, ale s Velkou knedlíkovou kuchařkou jsem připravena na vše.

Eva Střížovská, šéfredaktorka časopisu Český dialog - časopis pro Čechy v zahraničí

Předem doporučuji: knihu si otevřete, jen pokud budete nasyceni. Jinak se vám bude žaludek protáčet a kňourat a prosit o alespoň ochutnání těch dobrot. Autoři textů Petr Kosiner, Kateřina Bednářová, Florentýna Zatloukalová. Fotografie David Turecký a další spolutvůrci představují svoje mimořádné dílo. Nejde zdaleka jen o knedlíky, které známe jako přílohu. V reprezentační knize velkého formátu najdeme jak stovky variant různých knedlíků a knedlíčků, tak i polévky, omáčky, zapékaná jídla, krajové speciality, sladké a ovocné knedlíky, knedlíky ze zemí dalekých i blízkých, ale třeba i Martinskou husu na hruškách, pečené jehněčí kolínko s rozmarýnem, špenátové bramborové šišky, jelení guláš, bažanta na portském víně, perníkové knedlíčky s brusinkami, zámecký mandlový knedlík a mnoho dalších dobrot.

Ing. František Kruntorád, CSc., Vydavatelství potravinářských periodik AGRAL s.r.o.

Bohatě vypravená kniha na skvělém papíře a v nápaditém tvaru a rozměru, sympatické zakulacené rohy jistě ochrání ohýbání růžků při otáčení stránek prsty od těsta. Estetika a grafika výborná, jednotlivé fotografie u receptů jsou provedeny velmi profesionálně. K formě knihy žádná výtka - jen pochvala. Až na jednu malou technickou poznámku, knize by slušely tři barevné textilní záložky. Stejně tak pochvala obsahu a náplně knihy. Členění kapitol má logickou stavbu a každá kapitola pak přehlednou strukturu. To je nesmírně cenné při hledání kuchařské inspirace, ale i poučení. O knedlících je v knize všechno.

prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., VŠCHT, Společnost pro výživu, předsedkyně hodnotitelské komise soutěže Česká chuťovka.

V roce 2020 vydala společnost Knedlíky Láznička s. r. o. v nakladatelství Došel karamel s. r. o. knihu autorů Kosiner P., Bednářová K. a Zatloukalová F. Velká knedlíková kuchařka, Veletucet knedlíků v české kuchyni. Podle názvu Velká knedlíková kuchařka by se mohla zdát, že mnoho zajímavých receptur není možné v knize najít. Ale již při prvním otevření jsem byla překvapena, jaké zajímavé recepty kniha obsahuje. Byla jsem překvapena i krásnou grafickou úpravou a skvělými fotografiemi pokrmů, kde již při pouhém pohledu na fotografii dostanete na pokrm chuť.

Domov, to je knedlík. časopis Food únor 2021, strany 90 až 95

Velká knedlíková kuchařka aneb Veletucet knedlíků v české kuchyni potěší všechny, pro které knedlík znamená domov. Jste knedlíkoví fanoušci nebo je máte doma a chcete jim udělat radost? Potom se vyplatí zacílit na tuto knižní novinku, kde budete mít po ruce spoustu výborných receptů na knedlíky a jejich příbuzné, jako jsou brynzové halušky, tyrolské taštičky, kloss, rýžové knedlíčky se sezamovými semínky … Kuchařka je velké kolektivní dílo. Když se před lety ukázalo, že „nekonečný“ knedlíkový seriál společnosti Knedlíky Láznička má větší potenciál, než jsou sociální sítě, dala se dohromady parta

Knedlíková bible, časopis Apetit únor 2021, strany 74 až 81

Že knedlíky nejde vařit každý den? Omyl! Velká knedlíková kuchařka Vás přesvědčí, že se Vám nikdy nepřejedí. Kuchařkou můžete nekonečně listovat tam a zpátky a vždy najdete nějaký knedlík, který vás něčím překvapí: perníkový, mandlový, avokádový, žitný, celerový, slaninový, kaštanový, rýžový, celozrnný se špaldovými pukanci, pohankový…. Nebo je snad libo škubánky, šišky, nočky či taštičky? Všechny navíc doprovází i doporučení, k čemu nebo jak je podávat.

Dana Fouček, amatérský kuchař a vystudovaný grafik

Málokterá knížka mě naprosto okouzlí, ale Velké knedlíkové kuchařce se to povedlo. Knížka je inspirativní, obsahově skvělá a opravdu nádherně graficky zpracovaná, což jako amatérský kuchař a vystudovaný grafik oceňuji a musím říci, že se opravdu povedla. Vlastně Vás podprahově nutí vyzkoušet tu spoustu skvělých receptů a knedlíčků.

Sapík Jaroslav, majitel Restaurace a penzionu U Sapíků

Velká knedlíková kuchařka, která poprvé vyšla v roce 2020 mě velmi zaujala. Myslím, že je ojedinělá, jelikož je pouze o knedlíkách. Je velmi inspirativní pro všechny co rádi vaří, i profesionál si tam najde nějaký recept, který ho zaujme. Já ve své restauraci zásadně vařím svoje přílohy, ale přesto jsem si v knize našel recept, který také rád vyzkouším. Vřele doporučuji tuto ojedinělou knihu, určitě potěší i překvapí množstvím knedlíkových receptů.

Nina Provaan Smetanová, kurátorka Muzea gastronomie

Velká knedlíková kuchařka nás v Muzeu gastronomie opravdu potěšila. Po dlouhé době konečně smysluplná kuchařka, napsaná s lehkostí a samozřejmostí, profesionálně provedená jak po textové tak po obrazové stránce. Najdete v ní recepty na základní jednoduché knedlíky, přes složitější až po fantazijní, přílohové, polévkové, jako samostatný chod a samozřejmě také sladké. Nechybí ani předpisy na polévky, omáčky a pečeně, tradiční i současné, české a při tom světové. Neměla by chybět v žádné domácnosti. Jsme si jisti, že přesvědčí i zaryté odpůrce knedlíků. Klobouk dolů před všemi autory, velká gratulace.

Jana Florentýna Zatloukalová, autorka bestsellerové série kuchařek pro dceru

Říká se, že jsme národ knedlíků, ale i když je to zčásti myšleno zčásti obrazně, ruku na srdce – kolik druhů vaříte doma a na kolik dalších si vzpomenete? Končíte u kynutého, houskového, karlovarského, bramborového a chlupatého? Petr Kosiner, šéfkuchař společnosti Knedlíky Láznička a autor Velké knedlíkové kuchařky, je největším odborníkem na knedlíky v Česku, takže pokud si chcete rozšířit kuchařský repertoár libovolným směrem, slavnostním i všednodenním, tuzemským i zahraničním, běžným i zdravějším, staročeským i moderním, nenajdete lepšího učitele.

Darina Sieglová, gurmet redaktorka Apetit, Sama doma ČT

Taková krása!!! Masterpiece! To nejde napsat jinak! Bylo jasné, že když se spojí Jana Florentýna Zatloukalová a Petr Kosiner, šéfkuchař firmy Knedlíky Láznička, nemůže z toho vzniknout nic špatného, ale tohle, to jsem fakt nečekala! Tohle je knedlíková bible, ve které najdete knedlíčky do polívky, k omáčce, k pečeni, šišky, nočky, nasladko, naslano, s lepkem, bez lepku… navíc nechybí ani skvělé knedlíkové know-how, díky kterému se vám knedlíky vždy povedou na první dobrou!

Lukáš Hejlík, herec, gastronaut, autor knihy 365 Gastromapa LH

Češi jsou knedlíci, ne? Zní to hanlivě, ale mě to vlastně těší. Vždycky, když popisujeme cizincům naši kuchyni, tak krom piva zmíníme "dumplings". Jestli jste do teď jedli dva druhy knedlíků, fajn. Když si ale zalistujete v knedlíkové kuchařce, která si "velká" neříká vůbec náhohou, zjistíte, že jste vlastně nežili. Plejáda nejrůznějších knedlíků, a to nejen k omáčkám, ale v polévkách, sladkých, zahraničních, ale i těch bezlepkových; je jich fakt pěkná hromada.

Klára Michalová, šéfredaktorka časopisu Prima FRESH a webu PrimaFresh.cz, autorka kuchařek

Jestli je česká kuchyně něčím opravdu výjimečná, jsou to KNEDLÍKY! Slané, sladké, přílohové, plněné, knedlíčky do polévek, zkrátka milujeme je vroucně a patří k naší národní tradici. Proto by v žádné knihovně neměla chybět Velká knedlíková kuchařka. Je plná klasických receptů, ale stejně tak i originálních návodů, které vás překvapí a vnesou do vaší kuchyně úžasný švih. Zkuste třeba brynzáky se slaninou nebo sladké knedlíčky plněné čokoládovou pralinkou :)